Hoe maatschappelijke betrokkenheid producten beter maakt. Een blik in de wereld van de naaisters van Pinewood in ‘het land van de glimlach’.
Herfst 1994. De drieëntwintigjarige zweed Rainer Rüssel zit in de kelder van zijn moeders huis en pakt een gevoerd “Canadahemd” in voor verzending. In een container uit China zaten nog veel meer van deze hemden, in vier verschillende kleuren. Deze hemden liggen nu tot aan het dak van de garage opgestapeld. Het is het ontstaan van een nieuw outdoormerk Pinewood®, dat in de jaren daarna fors groeit. Het Canadahemd is in Zweden erg succesvol en bezorgd het jonge merk een loyale klantenkring. Rainer breidt zijn collectie verder uit en de garage wordt snel te klein. Rainer studeerde aan de universiteit van Peking om de Chinese taal ‘Mandarijn’ te leren. Dit komt hem bij het kiezen van zijn zakenpartners goed van pas. Zo ontstaat op den duur een eigen infrastructuur voor productie in China.
 
Eerlijk produceren in China. Kan dat?
Veel mensen associëren het label “made in China” met lage lonen, slechte kwaliteit en ecologisch twijfelachtige productiestandaarden. Dat dit zeker niet altijd de waarheid is bewijst Pinewood®. De specialist in outdoor-, jacht- en hengelsportkleding produceert zoals velen in het verre oosten, maar doet dat net even anders. Veel textielondernemingen geven opdrachten aan onafhankelijke fabrieken. Dat maakt het lastig de productiekwaliteit goed te waarborgen en de naleving van de vastgestelde sociale standaarden te controleren. Pinewood® daarentegen produceert in zijn eigen fabriek in China 31 % van alle kledingstukken helemaal zelf. Dat zijn veelal complexe kledingstukken zoals jassen en broeken. Meer eenvoudige artikelen zoals overhemden, ondergoed, mutsen en accessoires worden bij streng geselecteerde fabrieken geproduceerd.
 
Pinewood® en sociale verantwoordelijkheid
“Onze filosofie is altijd een milieuvriendelijke oplossing voor een product te vinden en het in een sociaalverantwoorde omgeving te laten produceren. Wij werken continu aan verdere verbetering”, vertelt Rainer Rüssel. Vanaf 2017 worden door Pinewood® geen artikelen meer met PFK’s (perfluorkoolstoffen) geïmpregneerd. Het loon van Chinese werknemers voor Pinewood® ligt 5% boven het gemiddelde loon in de regio. Bovendien wordt aan hen gratis eten en drinken verstrekt, wat in China ongebruikelijk is. “Voor ons is het belangrijk dat de werknemers fatsoenlijk betaald worden, zodat ze van hun loon goed kunnen leven en verbonden en betrokken zijn met de onderneming”, legt de verkoopleiding van Pinewood uit. “Ook investeert Pinewood in de opleiding van medewerkers. Dit zien we terug in ons lage personeelsverloop. En alleen al de afdeling kwaliteitsmanagement in onze fabrieken bestaat uit acht medewerkers. Alles voor een betere duurzaamheid van onze producten!”
 
IMPLEMENTATIE GEDRAGSCODE
Pinewood® werkt er momenteel hard aan om in haar de eigen fabriek Huadian Garments Co. Ltd. te voldoen aan de elf punten van de ‘Code of Conduct’ van de BSCI in Brussel. Deze gedragscode bevat ethische basisregels ter voorkoming van discriminatie, kinder- en dwangarbeid en staat voor redelijke arbeidstijden, eerlijke betalingen en een goed en veilige arbeidsomgeving. Ditzelfde verlangt Pinewood® ook van zijn toeleveranciers. Al vanaf begin van dit jaar zijn deze eisen van de BSCI geïmplementeerd. In juni wordt de certificering van de BSCI verwacht.
 
De inspanningen van Pinewood® gaan echter verder dan de aanbevolen internationale richtlijnen. “Wij hebben zeven slechthorende medewerkers aangenomen en iemand die gebarentaal beheerst en goed met deze medewerkers kan communiceren. Een noviteit: op de Chinese markt hebben mensen met een beperking meestal geen enkele kans.” Sociale betrokkenheid is voor Pinewood® vanzelfsprekend. Het Canadahemd waar alles mee begon, is nog steeds een onderdeel van de actuele collectie van Pinewood® en behoort tot de bestsellers. En is een highlight van het welzijn ‘made in China’.
 
De Himalaya broek van Pinewood®  
Met de Himalaya broek biedt Pinewood® een allround outdoorbroek voor wandelen en trekking. Deze broek is gemaakt van een zelf ontwikkelde stof ‘TC Lite’, een bijzonder nauw geweven stof van 65 % polyester en 35 % katoen. Bij de ontwikkeling van TC Lite was het tot stand brengen van een hoog ademend vermogen tijdens warme dagen een eerste vereiste. Ook moest de stof winddicht, kreukvrij en sneldrogend zijn. Voor de knie en het zitvlak gebruikt de kledingspecialist een elastische  combinatie van nylon-elastan. Achter de buitenste beenzakken zitten ventilatieopeningen en de verstelbare beensluitingen vervolmaken de Himalaya broek tot de perfecte outdoorbroek. Heren kunnen kiezen uit acht verschillende kleuren kiezen; dames uit vier. 
 
BIONIC-FINISH® ECO
En Pinewood® gaat groen. Want vanaf de huidige collecte voorjaar/zomer zijn alle producten alleen nog geïmpregneerd met de milieuvriendelijk coating ‘BIONIC-FINISH® ECO’ die volledig PFK-vrij is!
Deel dit bericht:

0 Reacties

Plaats een reactie